Tamboursg’sell is the last composed of Mahler’s Wunderhorn settings. Like Revelge, it is sung by a doomed drummer. Rather than lying in the field, however, this drummer lies in prison. Where Revelge was manic, this song is more heavy and mournful. The drum rolls here are slower and more deliberate, and are balanced by lamenting woodwind trills. The song itself is most effective at a slow tempo.

Lied 2: Der Tamboursg’sell.

It is in the character of a slow funeral march, and like Revelge, it is very long. The final invocations of Gute Nacht! rival the final moments of the Sixth Symphony as the most shattering music Mahler ever wrote. As he had done in Revelge, he employs col legno at the end to intensify the tragic effect.

Der Tamboursg’sell

Ich armer Tambourge’sell!

Man führt mich aus dem G’wölb!

Wär’ ich ein Tambour blieben,

Dürft’ ich nicht gefangen liegen!

O Galgen, du hohes Haus,

Du siehst so furchtbar aus!

Ich schau’ dich nicht mehr an,

Weil i weiß, daß i gehör d’ran!

Wenn Soldaten vorbeimarschier’n,

Bei mir nicht einquartier’n,

Wenn sie fragen, wer i g’wesen bin:

Tambour von der Leibkompanie!

Gute Nacht, ihr Marmelstein,

Ihr Berg’ und Hügelein!

Gute Nacht, ihr Offizier,

Korporal und Musketier!

Gute Nacht! Ihr Offizier,

Korporal und Grenadier!

Ich schrei’ mit heller Stimm’,

Von Euch ich Urlaub nimm.

Gute Nacht! Gute Nacht!


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