Sophie Sedlmair (1857-1939).

  • Profession: Soprano.
  • Relation to Mahler: Worked with Gustav Mahler. Vienna State Opera.
  • Correspondence with Mahler:
  • Born: 25-01-1857 Hannover, Germany.
  • Died: 14-10-1939 Hannover, Germany.
  • Buried: 00-00-0000 
  1. 1897 Concert Budapest 31-03-1897 – Symphony No. 3 – movement 2.
  2. 1898 Opera Vienna 07-10-1898

She began her career as an operetta singer in 1878 under the name Sophie Offeney on Carola Theatre in Leipzig. In 1879-1880 she worked in Mainz, 1880-85 at Residenz Theater in Dresden, 1886-87 at the Deutsches Theater in Amsterdam. In 1887 she came to the Thalia Theater in New York, but returned back to Germany and worked – still as an operetta singer – 1882-1892 at Friedrich-Wilhelm City Theatre in Berlin.

After new studies by Schmidt in Vienna in 1893 was her debut on the opera stage as Leonore in “Fidelio” at the City Theatre in Gdansk. This was followed by guest appearances at the opera house in Leipzig and at the Kroll Opera in Berlin. 1895-96 she sang at the Opera House of Breslau and was then appointed to the Vienna Court Opera, where she sang her first role in 1896 as Pamina in “The Magic Flute.”

By 1907, she was there in place of Amalie Materna a celebrated high dramatic soprano. She was a guest at the opera house in St Petersburg (as Brünnhilde and as Elsa), at the National Opera of Budapest (1896 in a Wagner cycle and as Leonore in “Fidelio”, which took place performances in Hungarian) Garden and at Covent Opera in London, she performed at the 1897 at the Diamond Jubilee celebrations for Queen Victoria as Isolde and as Brünnhilde.

In 1895 she was heard in Bremen in the biblical musical drama “Christ” by A. Rubinstein. From her stage repertoire addition, the Countess in “The Marriage of Figaro,” which Sandrina in “La Finta Giardiniera” by Mozart, Rachel in “La Juive,” by Halévy, the Selika and in Meyerbeer’s “Africaine,” Senta in “The Flying Dutchman” Elisabeth mention in “Tannhauser”. She was to a known concert and oratorio soloist. She has also appeared under the name Sedlmair-Offeney and Sedlmair-Rudinger.

After completion of her career as a teacher, she lived in Hanover. – Her voluminous, dark timbre soprano was admired in the dramatic, especially in the Wagner repertoire. Other spelling of their name and first name: “Sophie”, “Sedlmayr” and “Sedlmayer”.

The records of the artist is very rare there are 13 tracks on G & T (Vienna, 1903-1904), some on Zonophone (Vienna, 1902, including a duet with Leo Slezak), also on Beka (around 1906), three the Janus brand (Parsifal).

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Sie begann ihre Karriere als Operettensängerin 1878 unter dem Namen Sophie Offeney am Carolatheater in Leipzig. 1879-80 war sie in Mainz engagiert, 1880-85 am Residenztheater in Dresden, 1886-87 am Deutschen Theater in Amsterdam. 1887 kam sie an das Thalia-Theater in New York, kehrte aber dann nach Deutschland zurück und wirkte – immer noch als Operettensängerin – 1882-92 am Friedrich-Wilhelmstädtischen Theater in Berlin. Nach erneuten Studien bei Schmidt in Wien erfolgte 1893 ihr Debüt auf der Opernbühne als Leonore im »Fidelio« am Stadttheater von Danzig.

Es folgten Gastspiele am Opernhaus von Leipzig und an der Berliner Kroll-Oper. Sie sang 1895-96 am Opernhaus von Breslau und wurde dann an die Wiener Hofoper berufen, wo sie 1896 als Antrittsrolle die Pamina in der »Zauberflöte« sang.

Bis 1907 war sie dort als Nachfolgerin von Amalie Materna eine gefeierte hochdramatische Sopranistin. Sie gastierte an der Hofoper von St Petersburg (als Brünnhilde und als Elsa), an der Nationaloper von Budapest (1896 in einem Wagner-Zyklus und als Leonore im »Fidelio«, wobei die Aufführungen in ungarischer Sprache stattfanden) und an der Covent Garden Oper London, an der sie 1897 bei den Festlichkeiten zum Diamant Jubilee von Königin Victoria als Isolde und als Brünnhilde auftrat. 1895 hörte man sie in Bremen in dem biblischen Musikdrama »Christus« von A. Rubinstein.

Aus ihrem Bühnenrepertoire sind ergänzend die Gräfin in »Figaros Hochzeit«, die Sandrina in »La finta giardiniera« von Mozart, die Rachel in »La Juive« von Halévy, die Selika in Meyerbeers »Africaine«, die Senta im »Fliegenden Holländer« und die Elisabeth im »Tannhäuser« zu nennen.

Sie war dazu eine bekannte Konzert- und Oratoriensolistin. Sie ist auch unter den Namen Sedlmair-Offeney und Sedlmair-Rüdinger aufgetreten. Nach Abschluß ihrer Karriere lebte sie als Pädagogin in Hannover. – Ihre voluminöse, dunkel timbrierte Sopranstimme wurde im dramatischen, namentlich im Wagner-Repertoire, bewundert. Andere Schreibweise ihres Namens und Vornamens: “Sophie”, “Sedlmayr” und “Sedlmayer”.

She began her career as an operetta singer in 1878 under the name Sophie Offeney at the Carolatheater in Leipzig. Perfecting her vocal under Schmidt in Vienna she made her real debut on the opera stage in 1893 as Leonore in ‘’Fidelio’’at the Stadttheater in Gdansk. After her retirement, she worked as pedagogue in Hannover.

Chronology of some appearances:

  • 1879-1880 Mainz – Theater.
  • 1880-1885 Dresden – Residenztheater.
  • 1886-1887 Amsterdam – Deutschen theater.
  • 1887 New York – Thalia theater.
  • 1882-1892 Berlin – Friedrich-Wilhelmstädtischen theater.
  • 1893 Gdansk – Stadttheater.
  • 1894 Leipzig – Theater.
  • 1894 Berlin – Kroll Opera.
  • 1895-1896 Wroclaw – Theater.
  • 1896 Budapest – National Opera.
  • 1897 London – Covent Garden.
  • 1896-1907 Vienna – Vienna State Opera.

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